Oct
23
2011

Design by Fire 2011

Vrijdag 14 oktober werd voor de vijfde keer de Design by Fire conferentie gehouden. De conferentie is een inspirerende broedplaats voor interactieontwerpers, en wordt elk jaar op een bijzondere locatie gehouden. Dit jaar was dat de Geertekerk in Utrecht.
Mijn samenvatting en persoonlijke interpretatie in hoofdlijnen:

We gaan allemaal dataminen in de bak met big data

Er komt een steeds grotere stroom data op ons af. Niet alleen mensen zijn continu via Internet met elkaar verbonden, maar ook steeds meer producten zullen een continue stroom met statusupdates genereren. Het zal steeds lastiger worden een weg te vinden in deze groeiende datastroom zonder last te hebben van informatie overload.
Ontwerpers staan momenteel voor de uitdaging deze datastroom beheersbaar te houden en op een laagdrempelige manier toegankelijk te maken. We zullen filters moeten ontwerpen die ons in staat stellen om van persoon tot persoon en van situatie tot situatie de relevante en waardevolle data inzichtelijk maakt. Didier Hilhorst van Flipboard liet zien dat de klassieke invulformulieren niet langer voldoen als het gaat om contextbepaling en zullen worden vervangen door intelligente sensoren en complexe algoritmes.
Ook Daniel Gross en Joris Maltha van Catalogtree zijn gefascineerd door complexiteit van grote hoeveelheden data. In hun visualisaties zorgen ze altijd op de een of andere manier voor dat de data zelf ook een deel van de vorm bepaalt.
Een andere Datagoeroe op het podium was Matthew Sheret van Last.FM. Hij plijt ervoor data persoonlijk te houden door het te koppelen aan het menselijke referentiekader en het verhaal achter de data te vertellen. En mooi voorbeeld hiervan is te zien op BBC Dimensions.

De rol van ontwerpers bij sociale dilemma’s

Een andere uitdaging die werd belicht, is de verantwoordelijkheid die we als ontwerper hebben. Alles wat we doen, wordt ondersteund door ontworpen diensten en producten. Waar politici alleen kunnen ingrijpen via regulering, kunnen we via design gewenst gedrag aanmoedigen en stimuleren door interactie leuk te maken. Mooi voorbeelden hiervan zijn te zien op de website The Funtheory (Volkswagen). Nynke Tromp (TU Delft) presenteerde ook het initiatief SolidShare om sociale problemen in een Rotterdamse achterstandswijk te lijf te gaan.
Naast positieve gedragsverandering moet in het ontwerpproces ook rekening worden gehouden met eventuele negatieve bijwerkingen. De klassieke vraag die hierbij werd aangehaald is of wapens mensen kunnen doden. Uiteraard kunnen wapens zelf geen mensen doden, maar ze faciliteren potentiele moordenaars wel dit op een relatief makkelijke manier te doen.

Ontwerp de hele keten: Service Design

Jamin Hegeman (Vroeg zich af waarom hij zoveel Nederlandse tweets ontving) van Adaptive Path gaf een korte introductie over service design. We kunnen ons niet langer beperken tot het ontwerpen van producten zonder daarbij de context en de rest van de service keten mee te nemen. Alle diensten om ons heen zijn ooit bedacht of ontworpen, maar niet altijd op de manier en met de mooie tools waarmee Interaction Designers gewend zijn te werken. Met het snel opkomende domein Service Design is daar verandering in gekomen. Waar in het verleden vooral vanuit de bedrijfprocessen en techniek werd ontworpen, staan bij Service Design de gebruikers en hun contactmomenten met een organisatie centraal.
Een mooi voorbeeld hiervan is de manier waarop patiënten worden opgevangen in een ziekenhuis bij het ondergaan van een operatie. Een relatief kleine ingreep zoals het herschikken van de stoelen zorge er voor dat rolstoelgevbruikers ook ruimte hadden om te zitten.

User centered

We staan er als ontwerpers gelukkig niet alleen voor. De beste manier om producten en diensten goed aan te laten sluiten bij verwachtingen van gebruikers, is de gebruikers in het ontwerp traject al te betrekken. Charlie Mulholland (Hogeschool van Amsterdam) liet het publiek kennis maken met een leuke manier om gebruikers mee te laten denken: gamestorming.

Tastbare interactie

We zien dat steeds meer producten die voorheen fysiek en tastbaar waren worden vervangen door virtuele/digitale producten. Hoewel dit geen slechte ontwikkeling is, heeft dit ook negatieve bijeffecten. Het is nu veel minder leuk iemand nog muziek of een boek cadeau te doen als het alleen nog maar een digitaal bestand is. Jordi Parra van IDEO presenteerde een aantal boeiende productconcepten waarin die digitale producten weer een tastbare interface krijgen.

No Comments »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL


Leave a Reply

Powered by WordPress | Theme: Aeros 2.0 by TheBuckmaker.com