Mar
19
2009

Waarom UXO effectiever is dan SEO

16-17 maart werd het eerste SES (Seach Engine Strategies) Congress in Amsterdam gehouden. SEO (Search Engine Optimization ook wel alleen Search genoemd) is een zeer snel groeiende bedrijfstak binnen de Internetbranche en wordt door velen gezien als een heilige manier om de effectiviteit van een website te verhogen. Voor het indexeren van informatie moeten zoekmachines een website goed kunnen doorzoeken. Het is dan ook zeker belangrijk hier rekening mee te houden en zoekmachinevriendelijk te ontwikkelen.
SEO wordt in mijn ogen echter veel te veel gezien als een soort wondermiddel ter verbetering van de website performance en conversie. Deze hoge verwachtingen worden vooral gevoed door een aantal gesignaleerde misverstanden:

1. SEO zorgt voor een betere Google Ranking.

Er is eigenlijk helemaal geen Google ranking. Kijk maar op google.com en vertel me welke site er op de eerste plek staat. Er is géén lijst met resultaten als je google opent. Dat lijkt flauw, maar Google ziet het als zijn doel om een zo goed mogelijk overzicht te tonen van relevante sites bij een ingevoerde zoeterm. De relevantie voor de gebruiker is dus de sleutel. De echte relevantie is moeilijk te achterhalen, maar Google probeert deze zo nauwkeurig mogelijk te berekenen op basis van de ingevoerde zoekterm en de geindexeerd informatie. Hoewel de exacte rekenregels die Google hiervoor hanteert strict geheim zijn, poogt SEO deze berekening te beïnvloeden om een website meer relevant te laten lijken dan hij in werkelijkheid is. Het lijkt goed om een website meer relevant te maken voor de zoekmachine, maar dat betekent nog niet dat hij daarmee ook meer relevant wordt voor de gebruiker.

2. Hoe meer bezoekers hoe beter.

Het kan op zich geen kwaad meer bezoekers naar je site te trekken, zeker als je winstmodel draait om bannerviews.  Maar als vervolgens de meeste bezoekers concluderen dat de aangeboden informatie niet hetgeen is waarnaar ze écht op zoek zijn, haken ze alsnog af.

3. SEO verhoogt de conversie/omzet.

SEO richt zich vooral op de conversie vanaf een zoekmachine (zoekconversie). Voor conversie gaat het niet alleen om het aantal bezoekers dat je naar je website trekt, maar vooral om hetgeen wat de bezoekers vervolgens op je website doen. SEO richt zich vooral op optimale resultaten in zoekmachines, maar zoekmachines kopen niks. Voor echte conversie (kopen van producten, delen van informatie etc.) draait het niet om zoekmachines, maar om de mens. 

Mijn antwoord op de vraag naar conversie en relevantie is UXO (User Experience Optimization).

Zoals gezegd draait het bij conversie om de relevantie voor de bezoeker. Als een website informatie biedt die goed aansluit op de wensen en verwachtingen van de bezoeker, zal deze veel eerder geneigd zijn te blijven hangen en tot aankoop over te gaan. Bij UXO gaat het erom deze aansluiting te verbeteren en de bezoeker zich thuis te laten voelen in een onbekende omgeving. Nog een stap verder gaat het als UXO toegevoegde waarde biedt aan de bezoeker. Hierdoor blijven bezoekers niet alleen terugkomen, maar worden ze zelfs afhankelijk van je website.

Written by in: Theorie,Visie | Tags: , ,

No Comments »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL


Leave a Reply

Powered by WordPress | Theme: Aeros 2.0 by TheBuckmaker.com