Mar
22
2009

Search 2.0 – betere resultaten in Google

Eén van de grootste uitdagingen voor Google is het teruggeven van de meest relevante resultaten voor een ingevoerde zoekterm. Uiteraard wil iedereen zijn website zo hoog mogelijk in de resultatenlijst zien staan. Er is dan ook een hevige concurrentiestrijd als het gaat om het beïnvloeden van deze positie. Er wordt een serieus kat en muis spel gespeeld tussen Google (zo relevant mogelijk) en de SEO bedrijven (zo hoog mogelijk). Maar wat zijn nou de mogelijkheden voor Google om de relevantie nauwkeuriger te bepalen? In het belang van de user experience ben ik geneigd partij voor Google te kiezen en doe ik hierbij mijn suggesties:

1. Toegevoegde intelligentie 

Google bepaalt de relevantie onder andere op basis van de tekst en de structuur ervan op de pagina’s. Er wordt daarbij vooral naar de technische structuur gekeken zoals H1 en H2 tags en alternatieve beschrijvingen bij foto’s. Maar de technische beschijving komt niet altijd overeen met de structuur zoals de bezoeker de pagina in de browser ervaart. Het zou een stap verder gaan als ook naar de werkelijke presentatie van de elementen op de pagina wordt gekeken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het toegepast kleurgebruik, de groottes van de lettertypes en de positie op de pagina. Een duidelijke tekst linksboven kan zwaarder worden meegewogen dan een heel klein kopje onderaan de pagina.

Voor beeldelementen geldt hetzelfde. Door bij foto’s niet alleen naar de beschrijving te kijken, maar de beelden te interpreteren kan een nauwkeuriger beeld ontstaan van het onderwerp van een pagina. Een foto met de beschijving van een auto zal als meer relevant kunnen worden gezien als er ook daadwerkelijk een auto wordt afgebeeld.  

2. Koppeling van gegevens

Een andere manier om te bepalen of een resultaat als relevant wordt ervaren, is meten wat er na het doorklikken op een resultaat op de site zelf gebeurt. Hoe lang blijven bezoekers op de site? Hoeveel pagina’s bekijken ze? En leiden de bezoekers via een bepaalde zoekterm ook daadwerkelijk tot conversie? Voor een zoekmachine is het vrijwel onmogelijk om inzicht te krijgen in deze gegevens. Maar het toeval wil dat via Google Analytics deze gegevens wél worden verzameld…

3. Laat bezoekers de resultaten evalueren

Google heeft al een social search experiment uitgevoerd waarin bezoekers konden aangeven of ze resultaten relevant of minder relevant vonden. Het voordeel voor de bezoeker is een lijst met gepersonaliseerde zoekresultaten. Maar deze gegevens kunnen ook zeer waaredevol zijn voor de bepaling van de ranking. 

Hoe kun je als ontwerper, sitebeheerder of SEO consultant inspelen op deze ontwikkelingen?

Wat dat betreft sluit ik me volledig aan bij de 10 ontwerpregels voor SEO geschreven door Jacob Cass. Neem de mens als uitgangspunt voor het ontwerp van een website. Zorg er voor dat je aanbiedt waar de bezoekers naar op zoek zijn. Dan volgt de vindbaarheid in zoekmachines vanzelf.

No Comments »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL


Leave a Reply

Powered by WordPress | Theme: Aeros 2.0 by TheBuckmaker.com