Feb
21
2009

Hoe zit het met de werknemer experience

User experience heeft niet alleen betrekking op producten, maar ook bedrijven roepen een bepaalde beleving op bij de mensen die ermee in contact komen.
Omdat de eerste indruk van groot belang is, wordt tot in de kleinste details aandacht besteed aan de ontvangst van (potentiële) klanten. Alles wordt uit de kast getrokken om er voor te zorgen dat geen enkele negatieve ervaring een eventuele transactie in de weg staat.
Een andere groep van organisatiegebruikers vormen de werknemers. Deze worden vaak op een andere manier benaderd dan de klanten. Waar de klanten er voor zorgen dat het geld binnenkomt worden de werknemers nog vaak gezien als een kostenpost. Met deze benadering wordt er bij werknemers juist bezuinigd op de kleine details.
Dit soort details zijn voor de buitenwereld meestal onzichtbaar en kunnen nog redelijk makkelijk worden weggepoetst met mooie wervingsteksten. Maar wat is het effect van deze korte termijn besparing? Het kostenplaatje komt er heel anders uit te zien als ook de kosten van het hoge verloop mee worden genomen.
Wat betekent het voor het beleid als we werknemers niet zien als kostenpost, maar als een belangrijke groep ambassadeurs? En wat zou er gebeuren als de beleving van de werknemer wél inzichtelijk wordt voor de buitenwereld?

user experience van een bedrijf

user experience van een bedrijf

We hoeven de antwoorden niet meer af te wachten, want dit is precies wat er gebeurt op de website www.companyrating.nl. Een initiatief van Intermediar waarop (ex)werknemers hun ervaring delen over het werken bij een organisatie. De site is lekker simpel gehouden en goed toegankelijk. De diagrammen geven in één oogopslag helderheid over het karakter van een bedrijf. Natuurlijk zijn er nog wel verbeterpuntjes. Vooral bij kleine bedrijven en in het beginstadium kan een enkele waardering een scheef beeld veroorzaken. Maar het gaat hard, op het moment van schrijven zijn er al 1800 bedrijven beoordeeld door ruim 6500 mensen. Het is dit type website dat de wereld op zijn kop zet en de gebruikersrevolutie veroorzaakt waar ik eerder over schreef.

No Comments »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL


Leave a Reply

Powered by WordPress | Theme: Aeros 2.0 by TheBuckmaker.com