Oct
21
2008

Design By Fire (DXf08)

Op Design by Fire (DXf) spraken verschillende sprekers over hun passie en ideeën over interaction design. De conferentie richt zich vooral op interaction designers, information designers en user experience designers. DXf duurde een volle dag en werd gehouden in Media Plaza in Utrecht. Hier mijn samenvatting van de meest inspirerende sprekers.

Brendan Dawes (creative director van MagneticNorth)

Zijn motto is dat je niet het wiel opnieuw hoeft uit te vinden, maar gebruik kan maken van bestaande dingen om je heen om er iets nieuws van te maken. Hij illustreerde dit met diverse voorbeelden van zijn werk. Zo toont hij een website waarin wordpress blogposts op creatieve en interactieve manier worden weergegeven met diverse bij elkaar gesprokkelde flashscripts. Andere voorbeelden zijn zijn van films gecreëerde fingerprints van films door frames van elke seconde achter elkaar te plakken.

Een ander statement van hem is dat Interaction zich niet moet focussen op de snelste manier van A naar B, maar dat de reis zelf minstens zo belangrijk is.

Gert Hans Berghuis (creatief directeur van Fabrique)

Onder andere verantwoordelijk voor het kookschrift gedeelte van de AH website hield een verhaal over de beweegredenen van mensen om deel te nemen aan een online community. Hij kwam tot de volgende 10 redenen waarom mensen bijdragen:

  • Praktisch (het moet gewoon)
  • Nieuwsgierigheid (plaxo)
  • Bestaan (I create therefore I am bv: wikipedia)
  • Processing (The world around me)
  • Goed doen (bijdragen aan een betere wereld)
  • Reflectie (Klopt mijn zelfbeeld?)
  • Erkenning (erbij horen)
  • Veiligheid
  • Sterk voelen (degrading you upgrades me bv: geen stijl)
  • Status (kijk wat ik kan/weet/heb, competitie)

Het succes van een online dienst is afhankelijk van de aansluiting bij deze factoren. Het is belangrijk deze ‘drives’ in kaart te brengen zodat de te ontwikkelen dienst hier optimaal op afgestemd kan worden.

Verder nog een vuistregel voor het voorspellen van het succes van een online dienst: Als er een drive is buiten het web (kookclubjes), dan zal die er ook zijn op het web (online receptenboeken).

Joe Fletcher (Experience Manager van Microsoft Surface)

Joe Fletcher hield een boeiend verhaal over de evolutie van de User Interface van Text (via command lines) via Grafisch (GUI) naar de Natural User Interface (NUI) zoals die in Microsoft Surface wordt toegepast. Surface is niet gewoon een multitouch interface, maar kan door meerdere mensen tegelijk bediend worden en herkent zelfs objecten en vormen. Dit vraagt om een radicaal nieuwe manier van denken over interfaces die veel intuïtiever en object georiënteerd zijn. Zo zijn er in surface geen knoppen te vinden, maar werkt het via directe handelingen op het scherm.

Fletcher ging nog een stap verder en beschreef de volgende generatie interfaces (xUI) die veel meer anticiperend en organisch werkt als verlengstuk van ons lichaam.

Meer info: http://www.microsoft.com/surface/index.html

Tim Groeneboom (WiiJ Timski)

Bij het optreden van een band zie je dat muzikanten aan het spelen en interacteren zijn. Deze beleving mist hij bij de DJ’s die alleen maar statisch achter een mengpaneel aan knoppen staan te draaien met een koptelefoon op. Hij vond de oplossing door een Wii controller aan zijn DJ software te koppelen zodat hij de volle bewegingsvrijheid heeft in het publiek te springen.

Zie hier het resultaat: http://vimeo.com/2037880

Jonathan Arnowitz (User experience architect bij Google)

Arnowitz had het in zijn verhaal vooral over het (veelal technisch georiënteerde en lineaire) ontwikkelproces, en hoe dat te combineren is met het design proces dat veel meer conceptueel en iteratief van aard is.

Hij beschreef de werkwijze van Apple om tot een nieuw concept te komen volgens de 10:3:1 methode. Ze beginnen met 10 concepten waarna ze er 3 uitkiezen om verder uit te werken. Uit deze 3 concepten kiezen ze er uiteindelijk 1 dat wordt uitgwerkt tot eindproduct. Dit zorgt ervoor dat je vele mogelijkheden hebt bekeken om uiteindelijk tot een goed in elkaar zittend product te komen. En we weten allemaal het resultaat. Noem een product van Apple dat geen succes is geworden.

Een aantal richtlijnen die hij meegaf:

  • Eerst conceptual design dan het traditionele development process.
  • Ook als er gebruik wordt gemaakt van een Agile proces (volgens hem, absoluut niet geschikt voor design) zou de eerste sprint het conceptueel design moeten zijn.
  • Bij conceptual design zijn wel alle disciplines betrokken (Visual Designer, Conceptual Designer, Interaction Designer, Information Designer, Technical Designer ).
Written by in: Verslag |

No Comments »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL


Leave a Reply

Powered by WordPress | Theme: Aeros 2.0 by TheBuckmaker.com